21 feb. 2012

Vilse

Den italenskättade poeten Markus Birro, med hjärta för AS Roma och Francesco Totti, har traditionen att gå vilse med flit i Roma.
Under dessa vandringar finner han nya ansikten av staden, där äldre herrar som har ätit gott genom åren sitter och diskuterar om söner som har representerat detta kvarter i den röda tröjan över en espresso på en tisdagseftermiddag.
Tyckte att det verkade spännande så jag åkte ut till Shinchon (som ching chong) för att gå vilse med flit.
Gick i säkert 15-20 minuter, stötte aldrig på några äldre herrar som bara satt runt ett bord och diskuterade vem som var bäst mellan Ji- Sung Park och Chu Young Park , så jag gav upp. För övrigt så måste man vara helt efterbliven om man lyckas gå vilse.
Satte mig i ett internet cafe och lirade någon gratis onlineversion av Battlefield, då det tydligen saknades spel i datorerna(?).
Tänkte även passa på att se vad kvarteret hade erbjuda i modeväg, kvinnorna kan säkert vara nöjda som kan fylla flera resväskor med skit som toppar och tights för 10 kr st. För oss andra är det mer som vanligt i sverige, en våning av åtta var för oss.
Sprang förbi starbucks på vägen tillbaka efter mitt äventyr med att gå vilse med flit, det låg intill ett uni, så det fanns två starbucks på samma gata, ca 20 meter ifrån varandra.
Propert klätt folk, killar med skjortor, slips och blazer, fanns till och med en från väst och alla hade självklart en laptop med äpplet på, som taget ur ett SATC avsnitt.
+ för ”baristan” som hade kunskap i att ta emot min beställning i ett främmande tungomål, även om jag fick upprepa min beställning ”I would like to have one cappucino to go please” två gånger.
Avstämde kvittot av nyfikenhet på hur tufft koreanerna tyckte det var att betala moms, 10 % jämfört med 25 % i Sverige, de är visst inte så tuffa. Det som chockade mig mest när jag var där inne bland alla trendiga slynglar som satt med sina pluggade med sina äpplen och drack sin lilla skvätt kaffe med en liter mjölk var nog att de kunde ha fått en hederlig måltid arbetarmat för samma kostnad, dagens ungdomar.

Hädan efter blir det mask på när man stiger ut, inga fler sjukdomar under denna resa.
massa skyltar och ofta har man ingen aning om vad som erbjuds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar